
Η Τεχνική των Στροφών
Παρακάτω θα δώσουμε όσο μπορούμε πιο περιεκτικά και σύντομα τις βασικές αρχές των στροφών. Πρέπει όμως πρώτα να μπούμε στην ερμηνεία μερικών όρων για να γίνουμε πιο κατανοητοί.
Κατ'αρχήν ονομάζουμε ιδανική γραμμή, την ιδανική πορεία του οχήματός μας σε μια στροφή έτσι ώστε να διατηρείται η ισορροπία του οχήματος σε όλη τη διάρκειά της, ανεξάρτητα από το είδος της στροφής.
Κάθε στροφή χρειάζεται μια διαφορετική αντιμετώπιση ως προς την τοποθέτηση του οχήματος σε μια ιδανική τροχιά.
Γενικά προσπαθούμε να εκμεταλλευτούμε όλο το διαθέσιμο σε μας πλάτος του δρόμου μεγαλώνοντας έτσι την ακτίνα του κύκλου που διαγράφουν οι τροχοί και προσπαθούμε να τοποθετήσουμε το αυτοκίνητο όσο κλειστά μας επιτρέπεται στην εφαπτομένη του εσωτερικού κύκλου που "βλέπει" την έξοδο στην ευθεία.
Για παράδειγμα σε μια διπλή στροφή (δυο συνεχόμενες στροφές της ίδιας φοράς, δεξιές ή αριστερές) μπορεί, εκμεταλλευόμενοι όλο το πλάτος του δρόμου, να τη μετατρέψουμε σε μία στροφή με μεγαλύτερη ακτίνα. Επίσης μπορούμε τα ανοικτά διαδοχικά S, επιλέγοντας τη συντομότερη διαδρομή, να τα κάνουμε σχεδόν ευθείες. Δηλαδή μπαίνουμε ανοιχτά και κλείνουμε στην εφαπτομένη του εσωτερικού της στροφής, ανοίγοντας στην έξοδο προς την ευθεία. Με τον τρόπο αυτό διαγράφουμε πάντα ένα τόξο κύκλου που η ακτίνα του είναι σίγουρα μεγαλύτερη από την μικρή ακτίνα της στροφής.
Η τεχνική αυτή ακολουθείται γιατί η φυγόκεντρος δύναμη ελαττώνεται όσο μεγαλώνει η ακτίνα της στροφής.
Πάντως για να ακολουθήσει κανείς ιδανικές γραμμές, απαραίτητη προϋπόθεση είναι να έχει καλή ορατότητα της διαμόρφωσης του εδάφους και του δρόμου ώστε να είναι σε θέση να υπολογίσει σωστά και την πορεία στην οποία θα οδηγήσει το αυτοκίνητο.
Επίσης για να στρίψει κανείς γρήγορα πρέπει να έχει μειώσει εγκαίρως την ταχύτητα ώστε η ταχύτητα εισόδου στην στροφή να είναι μικρότερη από την μέγιστη ταχύτητα με την οποία μπορεί να στρίψει το αυτοκίνητο στην συγκεκριμένη καμπύλη. Τότε, και αφού έχει επιλέξει την κατάλληλη σχέση στο κιβώτιο ταχυτήτων και έχει στρίψει το τιμόνι τόσο, όσο χρειάζεται για να διαγράψει το αυτοκίνητο την τροχιά που έχει υπολογίσει, αρχίζει να επιταχύνει ομαλά.
Η ομαλή επιτάχυνση μέσα στην στροφή αναπτύσσει πλευρικές δυνάμεις πρόσφυσης που είναι ευεργετικές για την ασφαλή πορεία του αυτοκινήτου προς την έξοδο στην ευθεία, όπου μπορούμε να εφαρμόσουμε την πλήρη επιτάχυνση του κινητήρα.
Αρχή μας είναι οι ομαλές κινήσεις του τιμονιού για την είσοδο στη στροφή ή και τις διορθώσεις που θα χρειαστούν και οι ομαλές επιταχύνσεις ή επιβραδύνσεις μέσα στη στροφή. Γιατί οι απότομες μεταβολές φοράς ή ταχύτητας δημιουργούν μετατόπιση του βάρους και συνεπώς αλλαγή της ισορροπίας του αυτοκινήτου.
Στο σχήμα βλέπουμε την ιδανική γραμμή σε μία ακολουθία ανοικτών στροφών και μιας παρατεταμένης κανονικής ανοικτής στροφής.
Στις στροφές ο σωστός οδηγός προσπαθεί να ακολουθήσει την τροχιά που μεγιστοποιεί την ακτίνα της στροφής, γιατί έτσι ελατώνεται η φυγόκεντρος δύναμη. Επίσης μαθαίνει να στρίβει το τιμόνι και να πατάει γκάζι τόσο, όσο χρειάζεται για να ακολουθήσει το αυτοκίνητο την ιδανική τροχιά, χωρίς να υποχρεωθεί να κάνει διορθώσεις μέσα στη στροφή οι οποίες διαταράσσουν την ευστάθεια του αυτοκινήτου και έχουν σαν αποτέλεσμα την απώλεια χρόνου. Επίσης ο σωστός οδηγός πρέπει να ξέρει ότι ο χρόνος κερδίζεται μπαίνοντας "αργά" σε μία στροφή, αφού έχει επιβραδύνει αρκετά, έχει επιλέξει την κατάλληλη σχέση μέσα στο κιβώτιο ταχυτήτων, και μετά, κρατώντας σταθερό το γκάζι, ώστε το αυτοκίνητο επιταχύνοντας ελαφρά, να διαγράψει με ισορροπία και ασφάλεια την καμπή, ανοίγοντας, όσο του επιτρέπει η η διαθέσιμη λωρίδα του δρόμου ,την ακτίνα στροφής.
Με τον τρόπο αυτό, μπορεί το αυτοκίνητο να διατρέξει τη στροφή στον ελάχιστο δυνατό χρόνο, και να είναι έτοιμο να πετύχει τη μέγιστη επιτάχυνση στην ευθεία που ακολουθεί. Η επιλογή της σχέσης είναι ένα θέμα βασικής σημασίας γιατί πρέπει στη διάρκεια της στροφής οι στροφές του κινητήρα να βρίσκονται μέσα στην περιοχή που αποδίδεται η μέγιστη απόδοσή του.
Kr = κέντρο κύκλου στροφής με την ελάχιστη δυνατή ακτίνα r
KR = κέντρο κύκλου στροφής με την μέγιστη δυνατή ακτίνα R
Η ιδανική γραμμή μιας ακολουθίας στροφών προσαρμόζεται στις τέλειες γραμμές της τελευταίας στροφής για γρήγορη έξοδο στην ευθεία που ακολουθεί.
