Κυριακή 6 Απριλίου 2008

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΟΔΗΓΗΣΗΣ 4Χ4 ....

ΟΔΗΓΗΣΗ
Όλοι μπορούν να οδηγήσουν σε φυσικό έδαφος αφού ακολουθήσουν βασικές αρχές και κοινή λογική. Αφού μάθετε τα βασικά για το όχημα σας το επόμενο βήμα είναι η εξάσκηση, πρέπει να μάθετε το όχημα σας τα όρια του καθώς και τα δικά σας.
Στο χώρο της εκτός δρόμου οδήγησης κάθε πρόβλημα έχει και διαφορετική λύση.
Εξετάστε σοβαρά το πρόβλημα ακολουθήστε όχι την γρηγορότερη αλλά την ασφαλέστερη λύση όσο χρόνο και να σας πάρει.
Να θυμάστε ποτέ μόνοι σας αλλά πάντα και με ένα άλλο όχημα καλά εξοπλισμένο.
Τον εξοπλισμό (εάν έχετε) να είναι σε θέση εύχρηστη, μην τον κρύβετε ή τον εγκλωβίζετε με αλλά αντικείμενα για να είναι και εύκολος για την συντήρηση του.
Την τετρακίνηση να την έχετε πάντα πριν το δύσκολο πέρασμα κι όχι αφού κολλήσετε γιατί δεν είναι σίγουρο ότι θα βγείτε από το δύσκολο σημείο.
Όταν περνάτε ποτάμι - λάσπη - χιόνι και γενικά δύσκολα σημεία φροντίστε να υπάρχει τοποθετημένος ιμάντας ένας η περισσότεροι στην δέστρα εμπρός η πίσω ανάλογα έτσι ώστε να μπορεί ένα άλλο όχημα να σας τραβήξει γρήγορα εάν χρειασθεί και χωρίς δυσκολία.
Να ελέγχετε πάντα το σημείο πρόσδεσης του οχήματος σας ως προς την αντοχή του αλλά και την τυχόν τροποποίηση τους ανάλογα με τις ανάγκες σας.
ΟFF ROAD οδήγηση σημαίνει κοντές σχέσεις και πολύ μικρή ταχύτητα.
Οδηγείτε όσο πιο αργά μπορείτε και αφήστε το όχημα να έρπετε στο ανώμαλο έδαφος αποφεύγοντας τον συμπλέκτη και μαθαίνοντας να χρησιμοποιείτε την ροπή του.
ΣΥΝΘΗΚΕΣ
Όταν το όχημα σας σβήσει σε μεγάλη ανηφορική κλήση μην πατήσετε τον συμπλέκτη αλλά μόνον το φρένο, και στην συνεχεία φροντίστε να κατεβείτε όσο μπορείτε σε ευθεία γραμμή ως προς την κλίση του σημείου.
Τα χέρια στο τιμόνι. Οι αντίχειρες πρέπει να βρίσκονται εξωτερικά του τιμονιού.
Όταν οδηγούμε εκτός δρόμου κοιτάμε πάνω από το καπό και όχι αριστερά βγάζοντας το κεφάλι μας έξω και άλλες κλασικές λανθασμένες κινήσεις. Να θυμάστε πάντα το επόμενο εμπόδιο όταν περνάτε κάποιο άλλο.
ΜΗΝ σταματάτε ποτέ μπροστά σ' αυτό για να κάνετε άλλες εργασίες εκτός από ενέργειες περάσματος.
Όταν κάνετε όπισθεν προσέξτε τα κρυφά σημεία.
Μην παίρνετε φόρα για να περάσετε ένα σημείο η εμπόδιο (ΕΚΤΟΣ ΑΠΟ ΟΡΙΣΜΕΝΕΣ ΕΙΔΙΚΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ).
Πριν σταματήσετε ελέγξτε το χώρο γύρο σας, μην σταματάτε ποτέ σε σημείο που ίσως δημιουργηθεί κατολίσθηση -πτώση βράχων-δένδρων- η σε σημεία που μπορεί να πέσει κεραυνός κατά την διάρκεια ενός καιρικού φαινομένου, αλλά βρείτε ανάλογα με την περίπτωση ασφαλές μέρος Να προσέχετε περάσματα από σαθρά εδάφη ενώ έχει βρέξει και οι ρίζες από τα δένδρα σχεδόν φαίνονται.
Μην μπαίνετε σε δύσκολο κομμάτι ενώ το καιρικό φαινόμενο είναι σε εξέλιξη η το βαρομετρικό είναι χαμηλό χρειάζεται εμπειρία γρήγορες κινήσεις και άρτιο εξοπλισμό για έναν δρόμο που έχει υποστεί (κατολίσθηση -νεροφάγωμα-πτώση βράχων η δένδρων κλπ).
Όταν προσπαθείτε να περάσετε ένα δύσκολο κομμάτι ΜΗΝ σπινάρετε άσκοπα ,δημιουργείτε πρόβλημα εδάφους στον επόμενο αλλά και στο όχημα σας.
ΜΗΝ στρίβετε ποτέ σταματημένο το όχημα 1) δημιουργείτε μηχανική φθορά 2)μετατοπίζετε το υλικό κάτω από τον τροχό παραμορφώνετε η μπάρα του τιμονιού.
ΟΔΗΓΗΣΗ ΣΕ ΣΑΘΡΟ ΕΔΑΦΟΣ
Λάσπη προσοχή στα λιμνάζοντα νερά κρύβουν παγίδες -πέτρες -ξύλα -αυλακιά από αγροτικά μηχανήματα, να ακολουθείτε πάντα τις ρόδιες του μπροστινού οχήματος και μην ανοίγετε καινούργιες.
Στροφή ανηφορική δεξιά με χιόνι η λάσπη με λάκκο δεξιά.
Ανοιγόμαστε αριστερά όσο πιο κάθετα μπορούμε και στρίβουμε τελευταία στιγμή δεξιά δηλ. όσο μπορούμε σε σχήμα γάμα.
Εάν για οποιοδήποτε λόγω κολλήσετε μην επιμείνετε γιατί το πίσω μέρος του οχήματος θα φύγει δεξιά, βάζουμε λοιπόν την όπισθεν με αριστερό τιμόνι ελεγχόμενο. Προσοχή όταν κάνετε όπισθεν το όχημα δεν ελέγχετε εύκολα λόγω κλίσης και βάρους.
ΟΔΗΓΗΣΗ ΣΕ ΠΕΤΡΩΔΕΣ ΕΔΑΦΟΣ
Τα πετρώδη εδάφη στην εκτός δρόμου οδήγηση χωρίζονται σε δυο κατηγορίες.
1) των ορεινών διαβάσεων όπου κύριο χαρακτηριστικό είναι οι κοφτερές πέτρες που δημιουργούνται από κατολισθήσεις λόγω πάγου ,όπου χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή για να μην σκίσουμε κάποιο λάστιχο ,οι πέτρες αυτές είναι μικρού μεγέθους και συνήθως δεν δίνουμε την ανάλογη προσοχή κατά την διάρκεια της οδήγησης. Ο μοναδικός τρόπος οδήγησης σε παρόμοιο σημείο είναι χαμηλή ταχύτητα και οι ελιγμοί η να απομακρύνουμε τις πλέον κοφτερές και να μην οδηγούμε στην τύχη.
2)σε διαδρομές μέσα η πλάι στο ποτάμι θα συναντήσουμε πέτρες στρογγυλές η βράχους λείους. Ο κίνδυνος για να κόψουμε κάποιο λάστιχο είναι μικρός, αλλά χρειάζεται προσοχή όταν το όχημα κατεβαίνει την πέτρα λόγω της λείας και ομαλής επιφάνειας θα πέσουμε απότομα, σαν αποτέλεσμα να μειωθεί η απόσταση της καρότσας από το έδαφος και θα ακούσουμε τον γνώριμο ήχο. Εάν αποφασίσετε να ανεβείτε μια σχετικά μεγάλη πέτρα το σωστό πέρασμα είναι το κέντρο εάν όμως δεν είστε σίγουροι πατήστε την λίγο και από μέσα.
ΟΔΗΓΗΣΗ ΣΤΟ ΧΙΟΝΙ
Σε φρέσκο χιόνι 1-2 ημερών και πολύ χιόνι η αλυσίδα χρησιμοποιείται.
Αλλά 3-4 ημερών με παγετό και λίγη ηλιοφάνεια ποτέ αλυσίδα.
Εάν θέλετε να ανοίξετε δρόμο σε απάτητο χιόνι βάλτε τις αλυσίδες πίσω έτσι ώστε οι μπροστινοί τροχοί να στρώνουν μόνον και όχι να βυθίζονται, και οι πίσω να πατάνε σε συμπιεσμένο χιόνι και όχι σε αλεσμένο έτσι ώστε να μπορείτε να κάνετε πάντα όπισθεν, με την προϋπόθεση ποτέ σπινάροντας αλλά μαλακό γκάζι και γρήγορο και όσο το δυνατόν καλύτερα ελαστικά.
Στην περίπτωση χιόνι 3-4 ημερών και πάνω πάντα να ασφαλίζετε το όχημα σα με καθαρή ρόδια (πέλμα)και ποτέ να μην πλησιάζετε άλλο όχημα πολύ κοντά σε τέτοιο έδαφος σε καμία περίπτωση.
Ποτέ μην φρενάρετε στο χιόνι γιατί δημιουργείτε πάγος και δεν θα μπορείτε να ξεκινήσετε ξανά εύκολα.
Εάν θέλετε να κάνετε ανάστροφη στο χιόνι (σε απάτητο) μην κάνετε ημικύκλια αλλά ακτινωτά στρώνοντας σιγά -σιγά το έδαφος. Μην κάνετε ποτέ γκαπ για ξεκόλλημα.
Πάγος :συνήθως υπάρχει σε σημεία ανήλια γι' αυτό όταν οδηγείτε μέρα νύκτα να ξέρετε πάντα την θέση του ήλιου. Στο πάγο είστε ένα απλό Ι.Χ. Μην προσπαθείτε ποτέ να βγείτε από ρόδια χιονιού η λάσπης βαθιά, τουλάχιστον κατά την διάρκεια αυτής της κίνησης μην πατάτε πολύ γκάζι γιατί κάποια στιγμή ίσως βουτήξει και σας βγάλει από την πορεία σας, θέλει γρήγορα -και δυνατά χέρια
ΕΙΣΟΔΟΣ ΣΕ ΥΔΑΤΙΝΟ ΠΕΡΑΣΜΑ
Εάν κατά την διάρκεια απεγκλωβισμού σε σαθρό σημείο ποτάμια-η κορυφή εγκαταλείψτε την προσπάθεια όταν δείτε χαμηλό βαρομετρικό.
Μην παίζετε με την φύση, επιστρέψτε από σίγουρο και γρήγορο δρόμο, κατεβείτε χαμηλά αλλά μην περνάτε ποτάμια. Εάν βρέχει και θέλετε να περάσετε μια ξερή ή όχι υδάτινη δίοδο σταματήστε πριν, ακουστέ προσεκτικά για κάποιον ήχο σαν βοή και προς την κατεύθυνση εισόδου, ελέγξτε μήπως γέρνουν κλαδιά από αέρα χωρίς να φυσά στην γύρω περιοχή είναι σημάδια κατεβασιάς.
Πολλοί από εσάς σίγουρα αυτό το φαινόμενο δεν το ξέρουν η δεν το έχουν δει. Είναι ένας τάκος νερού ύψους 3-5 μέτρων και μπροστά του έχει διάφορα αντικείμενα δένδρα-βράχους η και ζώα που βρέθηκαν στην ποτάμια, στο πέρασμα του σαρώνει τα πάντα
Ποτάμι με ήρεμα νερά έχει λάσπη
Ποτάμι με ορμητικά νερά έχει πέτρα.
Πάντα να ελέγχετε από εκεί που έρχεται το ποτάμι για κλείσιμο του καιρού.
ΟΔΗΓΗΣΗ ΣΕ ΥΨΟΜΕΤΡΟ ΑΝΩ ΤΩΝ 1.600 μ.
Αμέσως έρχεται στο μυαλό μας ή σταθερή μείωση της πυκνότητας του αέρα.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΠΡΩΤΟ
Κάθε 100 μέτρα ύψους χάνουμε 1 ίππο δύναμης από το κινητήρα. Γι΄ αυτό να ελέγχουμε το πετάλι του γκαζιού.
Έχουμε μεγάλη κατανάλωση και υπερθέρμανση του κινητήρα. Η ανάγκη των υπερσυμπιεστών δεν βγήκε για γρήγορη οδήγηση , αλλά για ορεινά περάσματα μεγάλων αποστάσεων και κλίσεων.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ
Ζαλάδες : μην πανικοβάλλεστε , ηρεμήστε και θα συνέλθετε το πολύ σε ένα τέταρτο της ώρας. Μην κάνετε αμέσως χειρονακτική εργασία.
ΚΑΙΡΙΚΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ ΣΕ ΣΥΝΑΡΤΗΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΕΔΑΦΟΥΣ ΛΟΓΩ ΥΨΟΜΕΤΡΟΥ
Σε γενικές γραμμές οι ορεινές διαβάσεις έχουν σαθρά εδάφη. Γι΄ αυτό τα περάσματα είναι ευάλωτα και δύσκολα και μετά από μία βροχή θα έχουμε ενδεχομένως και κατολισθήσεις.
Οι κατολισθήσεις σε μεγάλα υψόμετρα οφείλονται σε 2 λόγους :
1. Φερτό υλικό από τα πιο ψηλά λόγω ισχυρής βροχόπτωσης συνήθως σε υδάτινα περάσματα.
2. Λόγω χιονιού στα προσήλια σημεία το βράδυ παγώνουν και διαστέλλονται ενώ κατά την διάρκεια της ημέρας συστέλλονται σαν αποτέλεσμα την συρρίκνωση της μάζας προκαλώντας κενό μεταξύ τους σαν αποτέλεσμα σαθρό έδαφος οπότε έχουμε συνήθως κατολίσθηση του εδάφους η πτώση βράχων η δένδρων. Όταν βλέπετε μία βροχή ή πεσμένα δένδρα ή κατολισθήσεις που ήδη έχουν γίνει το ίδιο μπορεί να επαναληφθούν και πιο κάτω.
Γι αυτό το λόγο πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί σε παρόμοια περάσματα. Να έχετε μεγάλες αποστάσεις μεταξύ των οχημάτων , χαμηλή μουσική , χαμηλή ταχύτητα και ποτέ μη σταματάτε σε σαθρά εδάφη.
KΕΡΑΥΝΟΙ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ OFF ROAD
Η ηλεκτρική εκκένωση χρειάζεται την λιγότερη δυνατή αντίσταση και συνήθως το πιο κοντινό σημείο από αρχής γενομένης.
Γι αυτό εάν συναντήσετε καταιγίδα μην πανικοβληθείτε αλλά και μην την αμελήσετε.
Εάν είστε πεζός πετάξτε ότι μεταλλικό αντικείμενο έχετε επάνω σας κλειδιά , τηλέφωνο , ζώνες με μεταλλικές αγκράφες τότε πέφτουμε στο έδαφος ρίχνοντας πάνω μας ένα αδιάβροχο ή εάν υπάρχει σπηλιά μπείτε μέσα τουλάχιστον 2 μέτρα από την είσοδο της.
Μην κάθεστε κάτω από δένδρα άσχετα αν είναι δάσος ή όχι. Αν είστε σε δάσος καθίστε στο μεσοδιάστημα δύο χαμηλών δέντρων. Αν είστε στο όχημά σας κατά την διάρκεια του φαινομένου σπάνια κινδυνεύετε από απευθείας εμβολή κεραυνού, αλλά όταν κατεβείτε υπάρχει κίνδυνος ηλεκτρικής φόρτισης του οχήματος και λόγω των ελαστικών να μην έχει διοχετευθεί στο έδαφος και την στιγμή που ανοίξετε την πόρτα πιάνοντας μεταλλικό μέρος του οχήματος και πατώντας στο έδαφος να γίνει το μοιραίο.
Για το λόγο αυτό ή πηδάμε από το αυτοκίνητο ή προσέχουμε που θα στηριχτούμε.
Να πηγαίνουμε με χαμηλή ταχύτητα ώστε αν πέσει κοντά ο κεραυνός να μην σας τρομάξει ο εκκωφαντικός θόρυβος και χάσετε τον έλεγχο του αυτοκινήτου.

Πηγαίνοντας Off road...
Εάν σκοπεύετε να πάτε offroad καλό θα είναι να γίνετε μέλος κάποιας λέσχης offroad.
Όλοι μας έχουμε πολλά να μάθουμε...

Πηγή: http://www.offroad.gr

Αρχειοθήκη ιστολογίου